"Het werken aan 'pagerank' en paginastructuur leidt bijna automatisch tot goede zoekresultaten."

zaterdag 18 november 2017  

 

Zoekmachine optimalisatie: er is niets geheimzinnigs aan!

Het succes van uw website hangt voor een belangrijk deel af van uw vindbaarheid op het internet. Uw website moet boven in de zoekresultaten verschijnen als een potentiële klant zoektermen intypt *, die voor u relevant zijn. Hoewel er talloze zoekmachines bestaan, is Google™ in Nederland de belangrijkste. In deze tekst gaan we daarom alleen in op het gedrag van Google.

Voor goede zoekresultaten in Google kunnen we de volgende richtlijnen geven:

  1. Een goede pagina structuur
    Een pagina is goed gestructureerd als de woorden in de titel, de kopjes en platte tekst duidelijk met elkaar in verband staan. Google analyseert de woorden op een pagina en achterhaalt zo de zoektermen die bij de pagina horen. Voor elke gevonden zoekterm berekent Google de relevantie van de pagina voor deze zoekterm. Woorden die in de titel van de pagina staan zijn het belangrijkst, daarna komen de kopjes en de platte tekst. Ook de herhaling van termen in titel, kopjes en platte tekst speelt een rol. Hoe vaker een bepaald woord op een pagina genoemd word hoe belangrijker het kennelijk is.
     
  2. Bezoek van de Google
    Indien u net een nieuwe website heeft, kunt u uw website aanmelden bij Google. Google bezoekt dan uw website minimaal 1 keer. Zonder bezoek van Google komt u nooit in de database en kunt u dus niet gevonden worden.
     
  3. Pagerank
    De pagerank van een pagina is de waardering die Google toekent aan de pagina in relatie tot alle andere pagina's in de Google databank. De pagerank heeft in principe niets te maken met de inhoud van de pagina, het gaat puur om het belang dat Google denkt dat de pagina heeft voor mensen die gaan zoeken op het internet. Een pagina met een hoge pagerank is in het algemeen belangrijker.
    Google bepaalt de pagerank van een pagina op basis van het aantal links tussen andere pagina's en de pagina zelf. Hoe meer links er naar de pagina bestaan, hoe belangrijker Google de pagina vindt dus hoe hoger de pagerank. Ook speelt de pagerank van de verwijzende pagina een rol, hoe hoger deze is, hoe meer gewicht de link waard is in het bepalen van de pagerank.

 

 

Het zoeken – relevantie en pagerank worden gecombineerd
Na het ingeven van zoekwoorden bepaalt Google welke pagina's voor de ingevuld zoektermen relevant zijn. Vervolgens worden de pagina's op basis van de combinatie "pagerank en relevantie" aangeboden. Hoe hoger hoe beter.

 

Wat kunt u zelf ?
De structuur van uw pagina heeft u helemaal zelf in de hand. Deze kunt u dus op basis van bovenstaande aanwijzingen verbeteren.
Uw pagerank hangt af van het aantal verwijzingen naar uw pagina. Ook dit kunt u beïnvloeden door op zoveel mogelijk plaatsen uw website adres achter te laten. Meestal heeft u daarbij de medewerking van de eigenaar van de pagina nodig. Er zijn echter ook vele websites die gratis of tegen betaling een verwijzing naar uw website opnemen. Als deze websites een hoge pagerank hebben, is zo'n betaalde verwijzing te overwegen.

 
Natuurlijk valt er nog veel meer te zeggen over zoekmachine optimalisatie, maar voorlopig kunt u aan de slag. Heeft u hulp nodig of wilt u onze quickscan dienst proberen, lees dan hier verder.

 
 

* ook wel zoekbegrippen of zoekwoorden genoemd
 

Professionaliteitsgarantie  |  Zoekmachine optimalisatie  |  Maatwerk  |  Trainingen  |  Website ontwerp en vormgeving  |  Website Hosting Copyright 2005-2010 Cestus Websites